Aktywność ruchowa dzieci – inwestycja w przyszłość dziecka

Tablet, komputer, telefon komórkowy to współczesne zabawki dzieci. Używane świadomie i pod kontrolą rodziców mogą nie tylko bawić, ale też pomagać w poznawaniu świata. Jednak do prawidłowego rozwoju młodego organizmu niezbędny jest ruch. Wzmacnia nie tylko kondycję fizyczną, ale także ma duży wpływ na rozwój emocjonalny, społeczny i intelektualny. Co zrobić, by dziecko – obok rozrywki elektronicznej – w wolnym czasie miało ochotę na sport? Psycholog sportowy odpowiada: znaleźć dyscyplinę, której regularne uprawianie będzie dla niego źródłem przyjemności i satysfakcji. Sprawdźmy, jak powinna kształtować się aktywność ruchowa dzieci.

Dziecko ma w sobie ogromne pokłady energii. Jego ciekawość świata i chęć poznania motywuje je do dużej aktywności. Warto dobrze wykorzystać ten czas, by wyrobić zdrowe nawyki, które zaowocują w przyszłości. Pokazując dziecku różne dyscypliny sportowe i rodzaje aktywności ruchowej dzieci, nie tylko wspieramy jego rozwój, ale też dajemy mu być może szansę odkrycia prawdziwej życiowej pasji.

Aktywność ruchowa dzieci w wieku przedszkolnym – tenis, piłka nożna, a może bieganie?

– W wieku 4 lat dziecko zaczyna odczuwać naturalną potrzebę ruchu. To doskonały moment, by zacząć wprowadzać je w świat sportu. Pokazać, że aktywność ruchowa jest ważną częścią życia i obowiązkowym punktem w tygodniowym planie zajęć. Nawet jeśli początkowo młody człowiek odrzuca proponowane mu dyscypliny, nie należy się zrażać. Warto zachęcać go do próbowania kolejnych form aktywności. Jeśli nie przypadnie mu do gustu jazda na rowerze czy pływanie, być może strzałem w dziesiątkę okaże się piłka nożna, bieganie czy szermierka – mówi Katarzyna Maksymowska-Zborowska, psycholog sportowy ENEL-SPORT.

Sport kształtuje charakter, uczy dyscypliny i odpowiedzialności, a przy tym wzmacnia poczucie własnej wartości i dodaje pewności siebie. Dzieci, widząc, jak dzięki systematycznej pracy osiągają coraz lepsze wyniki, uczą się, że warto się starać i być wytrwałym. Sportowe porażki i zwycięstwa uodparniają je na stres i budują silną osobowość. Dodatkowo każda dyscyplina szlifuje w dziecku inne umiejętności np.:

  • tenis – szybkość w podejmowaniu decyzji i samodzielność w działaniu,
  • piłka nożna – współpracę zespołową, zwinność i strategiczne myślenie,
  • bieganie – wytrwałość, pokonywanie własnych słabości, pokorę i rozsądek.

Bezcenną wartością płynącą ze zmęczenia po treningu jest poczucie satysfakcji i radość – a to wszystko dzięki endorfinom, czyli hormonom szczęścia wydzielanym w trakcie wysiłku.

Aktywność fizyczna dzieci w wieku wczesnoszkolnym – możliwość wyboru kluczem do sukcesu

Zamiast narzucać – pokaż dziecku możliwości. To jedno z największych wyzwań, przed którymi stają rodzice. Fakt, że oni w każdej wolnej chwili biegają, nie znaczy, że ich dziecko także pokocha ten sport. Co więcej, jeśli poczuje, że jest zmuszane do ulubionej rodzinnej aktywności, może bardzo łatwo zrazić się do sportu. – Ważne jest, by w dziecku wyrobić nawyk aktywności sportowej. Tylko tyle lub aż tyle. Dyscypliny mogą się zmieniać i jest to zupełnie naturalne, jednak potrzeba ruchu zaszczepiona we wczesnym wieku, ukształtuje podejście do aktywności fizycznej na całe życie – mówi Katarzyna Maksymowska-Zborowska psycholog sportowy ENEL-SPORT.

Aktywność ruchowa dzieci w wieku szkolnym – czym skorupka za młodu…

Liczne badania pokazują, że osoby, które już w szkole były aktywne fizycznie, lepiej radzą sobie w dorosłym życiu niż ich rówieśnicy. Sport rozwija zdrową rywalizację, która pomaga w osiąganiu sukcesów zarówno w szkole, jak i w pracy. Podobnie z umiejętnością pracy zespołowej.

Aktywność fizyczna dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz szkolnym poprawia ich kondycję fizyczną i umysłową. Sprawia, że stają się bardziej wytrzymałe na stres i krytykę. Sport zapobiega wadom postawy i otyłości, co wpływa na pewność siebie młodego człowieka i otwartość w stosunku do innych ludzi. Mały atleta może więc w dorosłym życiu wcale nie zajmować się sportem wyczynowo, ale cechy nabyte podczas aktywnego dzieciństwa z pewnością ułatwią mu start w dorosłe życie.

 

Więcej w temacie:
Tagi:

Zadzwoń

Infolinia jest czynna w godzinach:
poniedziałek – piątek 7:00 – 21:00
sobota – niedziela 8:00 – 16:00

22 161-16-16 kontakt@enelsport.pl

ZOSTAW KONTAKT. ODDZWONIMY.

Wypełnij poniższy formularz. Oddzwonimy, opowiemy o szczegółach oferty i umówimy Cię na wizytę.

  1. rozwiń »
Dryń dryń

Skontaktuj się z nami

Dryń dryń Instagram Youtube