Umów wizytę telefonicznie

Bezpieczna jazda na nartach, czyli jak przygotować się do sezonu sportów zimowych

Autor: Redakcja enel-sport
Data publikacji: 12.11.2014

Chociaż w niektórych ośrodkach można jeździć na nartach już od połowy września, większość zimowych przystani w Europie oficjalnie otworzy trasy mniej więcej w połowie listopada. To idealny moment, by odpowiednio przygotować organizm do jazdy na nartach lub desce. Sporty zimowe mogą być bardzo obciążające dla organizmu – dr Rafał Mikusek ze Szpitala Centrum ENEL-MED radzi, jak cieszyć się sportem, nie narażając się przy tym na poważne kontuzje.

Należy pamiętać, że jazda na nartach to sport, który wymaga sporych umiejętności koordynacyjnych, technicznych i dużej siły mięśniowej. Osoby, które chcą zacząć uprawiać go bez żadnego przygotowania, są narażone na rozmaite kontuzje: urazy kolana, bioder, łokci, stawów skokowych czy kręgosłupa. Dlatego odpowiedni trening należy zacząć na długo przed startem sezonu narciarskiego.

Nauka jazdy na nartach – nie tylko na stoku!

Warto uświadomić sobie, że nauka jazdy na nartach powinna objąć nie tylko właściwy trening narciarski na stoku pod okiem instruktora. Na co najmniej kilka tygodni przed startem sezonu należy również wdrożyć odpowiednie ćwiczenia ogólnorozwojowe.

  • Streching – czyli rozciąganie mięśni, przykurczonych z powodu długotrwałego przebywania w pozycji siedzącej oraz wieku. Streching polecany jest każdemu, warto go ćwiczyć codziennie po 15-20 minut.
  • Ćwiczenia wydolnościowe – wydolność to zdolność organizmu do znoszenia wysiłku, która spada wraz z wiekiem. Warto zadbać o płuca oraz serce, aby wchodzenie po schodach na czwarte piętro nie stanowiło problemu. W zależności od wieku i stanu zdrowia organizmu wykonujemy taki wysiłek dynamiczny, aby serce biło z prędkością ustaloną dla średniej optymalnej dla naszego wieku. Aby to zmierzyć, należy od 220 odjąć odpowiednią liczbę lat. Dzięki temu prostemu rachunkowi będziesz w stanie obliczyć przybliżone tętno maksymalne. Trening kardio wymaga utrzymania tętna na poziomie umiarkowanym, czyli nieprzekraczającym 60-70% tętna maksymalnego. Zaleca się ćwiczyć przynajmniej trzy razy w tygodniu po 20 minut.

Dobrą kondycję zapewni Ci większość gier zespołowych, tenis, jazda na rowerze czy rolkach. Można także pomyśleć o trampolinie.

Jazda na nartach – najczęstsze kontuzje

Miłośnikom sportów zimowych mogą przytrafić się różne kontuzje. Dość często diagnozuje się u nich m.in. zespoły przeciążeniowe stawu rzepkowo-udowego. Powodem tej kontuzji jest niewystarczające przygotowanie aparatu mięśniowego, a w szczególności mięśnia czworogłowego. Charakterystyczne dla tego urazu są dolegliwości bólowe ze strony przedniej części kolana, nasilające się przy wchodzeniu i schodzeniu po schodach. Na szczęście tego typu dolegliwości możemy wyleczyć, stosując odpoczynek i fizykoterapię.

Narciarzom zdarzają się również urazy kolana, w tym naciągnięcie aparatu więzadłowego, zazwyczaj pobocznego. Kontuzja ta wymaga unieruchomienia oraz specjalistycznej rehabilitacji Jeśli dotyczy więzadła krzyżowego przedniego, konieczna może być operacja rekonstrukcji lub przeszczepu więzadła.

Innymi kontuzjami charakterystycznymi dla osób uprawiających sporty zimowe są także złamania (np. obojczyka) czy urazy głowy, które w dużej mierze wynikają z braku właściwego sprzętu ochronnego. Sprawdź, jak uniknąć kontuzji, które najczęściej zagrażają narciarzom.

Nadwaga utrudnia jazdę na nartach

Pamiętaj, że znaczna nadwaga sprawia, że jazda na nartach staje się mniej bezpieczna. Nadmiar kilogramów obniża koordynację, przez co w większym stopniu jesteśmy narażeni na ryzyko urazu. Dlatego przed sezonem narciarskim warto zadbać o zdrowy styl życia. Z pewnością rozwiązaniem nie jest głodówka ani ostra dieta odchudzająca, gdyż w znacznym stopniu wyniszczają one organizm.

Najlepszym sposobem jest rozłożenie w czasie redukcji kilogramów poprzez zmniejszenie zjadanych porcji, wprowadzenie pięciu regularnych posiłków oraz wycofanie z diety produktów wysokokalorycznych, słodkich, tłustych i przetworzonych. Najlepsze efekty osiąga się po konsultacji z dietetykiem. Samodzielne odchudzanie, zwłaszcza przez osoby z dużą nadwagą, nie zawsze jest możliwe i zdrowe. Zła dieta odchudzająca może nie tylko zaburzyć gospodarkę hormonalną, ale również być groźna dla zdrowia, a nawet życia.

Oczywiście zdrowa dieta to jedno. Redukcja wagi nie jest możliwa bez aktywności fizycznej. Najlepsze są ćwiczenia, które angażują antagonistyczne, czyli przeciwstawne grupy mięśniowe w równomiernym stopniu. Najlepiej niech będą to czynności, do których organizm został stworzony. Warto pomyśleć na przykład o bieganiu, które jest najbardziej ergonomicznym sportem. Jeśli zdecydujesz się na ćwiczenia na siłowni, warto skonsultować się z trenerem personalnym, który rozpisze właściwy trening.

Zimowe kontuzje – gdzie szukać pomocy?

Jeśli mimo odpowiednich przygotowań podczas jazdy na nartach przytrafi Ci się uraz kolana czy barku, należy jak najszybciej zgłosić się do specjalisty. Okłady czy maści nigdy nie zastąpią konsultacji u ortopedy! Dobrane przez specjalistę metody leczenia oraz rehabilitacji znacznie skracają czas powrotu do zdrowia i pełnej sprawności, i to nawet po bardzo poważnych kontuzjach. Sprawdź, jakie są najczęstsze urazy sportowe, aby w razie kontuzji umieć odpowiednio zareagować.

Medycyna sportowa a zimowe kontuzje

W profilaktyce, diagnostyce i leczeniu urazów, które przytrafiły się na stoku, z pewnością może pomóc również medycyna sportowa. Poleca się ją wszystkim tym, którzy czynnie uprawiają sport – zarówno amatorom, jak i zawodowcom. – W ostatnich czasach kładzie się coraz większy nacisk na tego typu działania, gdyż dostrzeżono pozytywny wpływ sportu na zdrowie człowieka. By jednak aktywność fizyczna spełniała swoją funkcję, musi być wykonywana z należytą ostrożnością i z zachowaniem odpowiednich zasad – dodaje dr Tabiszewski.

Medycyna sportowa obejmuje zatem nie tylko leczenie urazów, ale również porady dotyczące uprawiania sportu czy kontrolę wpływu danej dyscypliny sportowej na zdrowie sportowca.

W warszawskiej placówce medycyny sportowej ENEL-MED na stadionie Legii Warszawa dostępna jest kompleksowa i precyzyjna diagnostyka na najwyższym poziomie. W jednym miejscu wszyscy pacjenci – sportowcy amatorzy i zawodowcy w każdym wieku – mają dostęp do najnowocześniejszego sprzętu do diagnostyki fizjoterapeutycznej, fizykoterapii i fizjoterapii. Znajduje się tam m.in. nowoczesna bieżnia antygrawitacyjna alter-g, która służy do ćwiczeń w odciążeniu masy ciała (nawet o 80%, co jest idealnym rozwiązaniem dla osób otyłych). Dzięki temu umożliwia szybkie rozpoczęcie bezbolesnej rehabilitacji po kontuzjach, urazach i operacjach, gwarantując szybką poprawę parametrów wydolnościowych.