Bieganie zimą

Jak biegać zimą, aby nie nabawić się niepotrzebnych kontuzji i dobrze przygotować się do sezonu biegowego, tłumaczy Dominik Dyhdalewicz, fizjoterapeuta Enel-Sport.

O czym należy szczególnie pamiętać, biegając zimą?

Dużo osób zapomina o przeprowadzeniu rozgrzewki przed treningiem biegowym. Wiele osób uważa, że już sam bieg będzie dla nich odpowiednią rozgrzewką, co jest niestety błędnym myśleniem. Narażamy się wówczas na niepotrzebne kontuzje, szczególnie we wczesnym etapie biegu, gdy temperatura naszego ciała nie jest jeszcze szczególnie podwyższona. Nasze mięśnie są sztywne i nienawodnione, przez co może dojść do naciągnięć lub innych urazów, które wyeliminują nas z uprawiania aktywności fizycznej na długie tygodnie tylko ze względu na brak chęci przeprowadzenia rozgrzewki.

Na czym polega odpowiednia rozgrzewka?

Ubezpieczajmy się przed kontuzjami. Poświęcajmy swój czas przed bieganiem na tzw. stretching. Nie jest to coś skomplikowanego. Samo rozciąganie zajmie nie więcej niż kilka minut. Warto wykonać np. wykroki w przód czy wymachy nogą na boki. Dobrą formą rozgrzewki są również tzw. kroki żołnierskie czy rozciąganie łydek w podporze przodem. Pamiętajmy o rozciągnięciu tych mięśni, które będziemy najbardziej wykorzystywać podczas samego biegu. Nie spieszmy się i koncentrujmy się na technice wykonywanego ćwiczenia.

Jakie dystanse pokonywać zimą?

Jest to kwestia indywidualna, w zależności od doświadczenia. Na pewno nie porywajmy się od razu na przebiegnięcie 20 kilometrów. Jeśli mieliśmy dłuższą przerwę w bieganiu to należy rozpocząć spokojnie, od 1-2 kilometrów spokojnym truchtem. Starajmy się co 1-2 tygodnie nieznacznie zwiększać ten dystans, aby nie narażać naszych mięśni na przeciążenia. Szczególnie uważajmy na ścięgna Achillesa, które są narażone u biegaczy bez doświadczenia na kontuzje. 

Jak wybrać odpowiednie obuwie do biegania zimą?

Zwracajmy uwagę na odpowiedni dobór obuwia sportowego. Nie zawsze buty, które reklamowane są przez duże firmy obuwnicze jako te najlepsze, będą dla nas rzeczywiście rozsądnym wyborem. Dużo modeli "betonuje" stopy, przez co nie pracują na odpowiednim poziomie. To też może narazić nas na nabawienie się zapalenia ścięgien Achillesa. Nie ulegajmy reklamom tylko zróbmy dłuższy rekonesans przed wyborem własnego obuwia sportowego. Ważne, aby nasze buty miały przyczepną podeszwę i odpowiednio amortyzowały stopę. Rozsądnie jest dobrać też buty wodoodporne ze względu na aurę.

Jeśli ktoś nie lubi biegać zimą to jaki inny sport powinien uprawiać?

Dobrym zajęciem całorocznym są zajęcia fitness na siłowniach. Jeśli ktoś nie ma doświadczenia w treningach, wówczas może skorzystać z doświadczonych trenerów, którzy prowadzą te zajęcia. Natomiast powinnyśmy uprawiać taki sport, który lubimy i dobrze się czujemy w trakcie wykonywanej aktywności fizycznej. Jedni lubią taniec, a inni gry zespołowe. Niech niskie temperatury nie będą naszą wymówką i bądźmy po prostu aktywni. Najlepiej przez cały rok.

Więcej w temacie:
Tagi:

Zadzwoń

Infolinia jest czynna w godzinach:
poniedziałek – piątek 7:00 – 21:00
sobota – niedziela 8:00 – 16:00

22 161-16-16 kontakt@enelsport.pl

ZOSTAW KONTAKT. ODDZWONIMY.

Wypełnij poniższy formularz. Oddzwonimy, opowiemy o szczegółach oferty i umówimy Cię na wizytę.

  1. rozwiń »
Dryń dryń

Skontaktuj się z nami

Dryń dryń Instagram Youtube