Umów wizytę telefonicznie

Jak biegać zimą, aby nie nabawić się niepotrzebnych kontuzji i dobrze przygotować się do sezonu biegowego – tłumaczy Dominik Dyhdalewicz, fizjoterapeuta Enel-Sport.

Jak zacząć biegać zimą?

Bardzo ważnym aspektem przed zimowym bieganiem jest odpowiednie przeprowadzenie rozgrzewki. Wiele osób uważa, że już sam bieg będzie dla nich wystarczającą rozgrzewką, co jest niestety błędem. Narażamy się wówczas na niepotrzebne kontuzje, szczególnie we wczesnym etapie biegu, gdy temperatura naszego ciała nie jest jeszcze szczególnie podwyższona. Nasze mięśnie są sztywne i nienawodnione, przez co może dojść do naciągnięć lub innych urazów, które wyeliminują nas z uprawiania aktywności fizycznej na długie tygodnie – tylko ze względu na brak rozgrzewki.

Na czym więc polega odpowiednia rozgrzewka?

Zabezpieczajmy się przed kontuzjami. Poświęcajmy swój czas przed bieganiem na tzw. stretching. Nie jest to coś skomplikowanego. Samo rozciąganie zajmie nie więcej niż kilka minut. Warto wykonać np. wykroki w przód czy wymachy nogą na boki. Dobrą formą rozgrzewki są również tzw. kroki żołnierskie czy rozciąganie łydek w podporze przodem. Pamiętajmy o rozciągnięciu tych mięśni, które będziemy najbardziej wykorzystywać podczas samego biegu. Nie spieszmy się i koncentrujmy się na technice wykonywanego ćwiczenia.

Jakie dystanse powinno obejmować bieganie zimą?

Jest to kwestia indywidualna, w zależności od doświadczenia. Na pewno nie porywajmy się od razu na przebiegnięcie 20 kilometrów. Jeśli mieliśmy dłuższą przerwę w bieganiu, to należy rozpocząć spokojnie, od 1-2 kilometrów spokojnym truchtem. Starajmy się co 1-2 tygodnie nieznacznie zwiększać ten dystans, aby nie narażać naszych mięśni na przeciążenia. Szczególnie uważajmy na ścięgna Achillesa, które są narażone na kontuzje u biegaczy bez doświadczenia.

Jak wybrać odpowiednie buty do biegania zimą?

Zwracajmy uwagę na odpowiedni dobór obuwia sportowego. Nie zawsze buty, które reklamowane są przez duże firmy obuwnicze jako te najlepsze, będą dla nas rzeczywiście rozsądnym wyborem. Dużo modeli „betonuje” stopy, przez co nie pracują na odpowiednim poziomie. To też może narazić nas na nabawienie się zapalenia ścięgien Achillesa. Nie ulegajmy reklamom, zróbmy dokładne rozpoznanie ofert przed wyborem własnego obuwia sportowego. Ważne, aby nasze buty do biegania zimą miały przyczepną podeszwę i odpowiednio amortyzowały stopę. Dobrze jest też wybrać buty wodoodporne ze względu na aurę.

Jeśli kogoś nie interesuje bieganie zimą, to jaki inny sport powinien uprawiać?

Dobrym zajęciem całorocznym jest fitness na siłowniach. Jeśli ktoś nie ma doświadczenia w treningach, wówczas może skorzystać z usług doświadczonych trenerów, którzy prowadzą te zajęcia. Natomiast powinniśmy uprawiać taki sport, jaki lubimy i z jakim dobrze się czujemy. Jedni lubią taniec, a inni gry zespołowe. Niech niskie temperatury nie będą naszą wymówką i bądźmy po prostu aktywni. Najlepiej przez cały rok.

 

Zobacz też, jak biegać latem.

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Facebook

➡️14 listopada to Światowy Dzień Walki z Cukrzycą.⬅️

Cukrzyca nie jest przeciwwskazaniem do aktywności fizycznej, a dobrze opracowany system współpracy lekarza, trenera i dietetyka powinien być kluczowym elementem procesu leczenia diabetyków.👌
Aktywność fizyczna zwiększa bowiem wydolność organizmu, ogranicza ryzyko otyłości i zmniejsza zapadalność na wiele chorób towarzyszących cukrzycy jak na przykład nadciśnienia tętniczego czy depresji.
Światowa Organizacja Zdrowia zaleca 150 minut wysiłku aerobowego o umiarkowanej intensywności tygodniowo lub 75 minut tygodniowo ćwiczeń o dużym nasileniu. W zależności od stanu zdrowia te normy mogą się różnić dla osób zmagających się z chorobami przewlekłymi jak cukrzyca.

#enelsport #cukrzyca
... See MoreSee Less

9 hours ago

➡️14 listopada to Światowy Dzień Walki z Cukrzycą.⬅️

Cukrzyca nie jest przeciwwskazaniem do aktywności fizycznej, a dobrze opracowany system współpracy lekarza, trenera i dietetyka powinien być kluczowym elementem procesu leczenia diabetyków.👌
Aktywność fizyczna zwiększa bowiem wydolność organizmu, ogranicza ryzyko otyłości i zmniejsza zapadalność na wiele chorób towarzyszących cukrzycy jak na przykład nadciśnienia tętniczego czy depresji.
Światowa Organizacja Zdrowia zaleca 150 minut wysiłku aerobowego o umiarkowanej intensywności tygodniowo lub 75 minut tygodniowo ćwiczeń o dużym nasileniu. W zależności od stanu zdrowia te normy mogą się różnić dla osób zmagających się z chorobami przewlekłymi jak cukrzyca.

#enelsport #cukrzyca

Ogólnym celem rehabilitacji stomatologicznej jest usprawnianie funkcjonowania chorych dzięki ćwiczeniom i zabiegom, dotyczy to zarówno schorzeń przewlekłych, wrodzonych, jak i deficytów, które powstały na skutek wypadku. Jakie sytuacje powinny nas skłonić by udać się na konsultację do specjalisty w tym zakresie? Przeczytajcie⤵️

▪️wady zgryzu i postawy,
▪️urazy mechaniczne (wypadek, uderzenie, upadek),
▪️zmiany pooperacyjne w obrębie narządu żucia,
▪️zwyrodnienie stawu,
▪️ból zębów,
▪️ból żuchwy, szczęki, jamy ustnej, twarzy albo całej głowy,
▪️odsłanianie się szyjek zębów,
▪️pęknięcia zębów, problemy ze szkliwem,
▪️szumy uszne, przytykanie uszu,
▪️upośledzone przełykanie, żucie, ziewanie,
▪️kłopoty z otwieraniem i zamykaniem ust,
▪️przeskakiwanie żuchwy,
▪️stany zapalne w obrębie twarzoczaszki,
▪️łzawienie oczu, rozsadzanie gałki ocznej,
▪️problem z obgryzaniem paznokci,
▪️noszenie aparatu ortodontycznego.

#enelsport #zrehabilitujsię
... See MoreSee Less

2 days ago

Ogólnym celem rehabilitacji stomatologicznej jest usprawnianie funkcjonowania chorych dzięki ćwiczeniom i zabiegom, dotyczy to zarówno schorzeń przewlekłych, wrodzonych, jak i deficytów, które powstały na skutek wypadku. Jakie sytuacje powinny nas skłonić by udać się na konsultację do specjalisty w tym zakresie? Przeczytajcie⤵️

▪️wady zgryzu i postawy,
▪️urazy mechaniczne (wypadek, uderzenie, upadek),
▪️zmiany pooperacyjne w obrębie narządu żucia,
▪️zwyrodnienie stawu,
▪️ból zębów,
▪️ból żuchwy, szczęki, jamy ustnej, twarzy albo całej głowy,
▪️odsłanianie się szyjek zębów,
▪️pęknięcia zębów, problemy ze szkliwem,
▪️szumy uszne, przytykanie uszu,
▪️upośledzone przełykanie, żucie, ziewanie,
▪️kłopoty z otwieraniem i zamykaniem ust,
▪️przeskakiwanie żuchwy,
▪️stany zapalne w obrębie twarzoczaszki,
▪️łzawienie oczu, rozsadzanie gałki ocznej,
▪️problem z obgryzaniem paznokci,
▪️noszenie aparatu ortodontycznego.

#enelsport #zrehabilitujsię

Edukacja najmłodszych💪🏻
Dzisiaj lek. Marcin Tomaszewski odwiedził Creative Kids Preschool Niepubliczne Przedszkole. Podczas spotkania z dzieciakami opowiadał o ortopedii i swojej codziennej pracy. Zaprezentował im szkielet kręgosłupa, omówił nerwy ludzkie, a także poruszył zagadnienie kolana i urazów z nim związanych. Mamy nadzieję, że wykład był na tyle ciekawy, że maluchy teraz będą chciały w dorosłości zostać fizjoterapeutami i specjalistami z ortopedii. 😀

#enelsport #ortopedia #wiedza
... See MoreSee Less

2 days ago

Edukacja najmłodszych💪🏻
Dzisiaj lek. Marcin Tomaszewski odwiedził Creative Kids Preschool Niepubliczne Przedszkole. Podczas spotkania z dzieciakami opowiadał o ortopedii i swojej codziennej pracy. Zaprezentował im szkielet kręgosłupa, omówił nerwy ludzkie, a także poruszył zagadnienie kolana i urazów z nim związanych. Mamy nadzieję, że wykład był na tyle ciekawy, że maluchy teraz będą chciały w dorosłości zostać fizjoterapeutami i specjalistami z ortopedii. 😀

#enelsport #ortopedia #wiedza
Załaduj więcej