Umów wizytę telefonicznie

Bóle palców i stawów, drętwienie kończyny, stan zapalny – to często pierwsze objawy jednej z powszechnie występujących chorób cywilizacyjnych, czyli łokcia tenisisty. Jest to przypadłość, która coraz częściej dotyka osoby wykonujące różne zawody – od pracowników fizycznych po muzyków, mechaników i informatyków.

Z tekstu dowiesz się:

  • co to jest łokieć tenisisty i kto jest najbardziej narażony na tę przypadłość,
  • jakie są objawy łokcia tenisisty,
  • jakie ćwiczenia na łokieć tenisisty warto wykonywać,
  • jak leczyć łokieć tenisisty,
  • jak należy zapobiegać łokciowi tenisisty.

Łokieć tenisisty najczęściej jest dolegliwością spowodowaną pracą, w której każdego dnia wykonuje się te same czynności w niewygodnej, nienaturalnej pozycji. Dlaczego taka sytuacja jest niekorzystna dla zdrowia? Między stale powtarzanymi czynnościami cały łokieć i otaczające go mięśnie nie mają wystarczającego czasu, aby się rozluźnić, co stopniowo prowadzi do coraz większych przeciążeń, a w konsekwencji do uszkodzeń. Im prędzej w przypadku podejrzenia choroby skonsultujemy się ze specjalistą, tym szybsze i mniej inwazyjne będzie leczenie. Nie warto zatem zwlekać i w przypadku zauważenia pierwszych dolegliwości dobrze jest skonsultować się z lekarzem ortopedą.

Łokieć tenisisty – kogo dotyczy?

Wbrew nazwie schorzenia łokieć tenisisty dotyczy nie tylko amatorów gry w tenisa, ale wszystkich, którzy w pracy przeciążają rękę wskutek wykonywania czynności wymagających ruchów nadgarstka. Takie powtarzalne ruchy mogą prowadzić do zbyt dużego napięcia mięśni, przeciążania i mikrourazów przyczepów mięśni prostowników nadgarstka do nadkłykcia kości ramiennej.

Nie tylko zbyt duże obciążenie może być przyczyną tego schorzenia, ale – paradoksalnie – także zbyt małe. Dochodzi do niego, gdy ktoś, kto na co dzień nie jest zbyt aktywny fizycznie, gwałtownie obciąży kończynę – wówczas może dojść do naderwania ścięgna, które jest nieprzyzwyczajone do wysiłku.

Łokieć tenisisty objawy

Do najczęściej występujących objawów łokcia tenisisty zalicza się:

  • ból i tkliwość wewnętrznej strony łokcia,
  • ograniczenie ruchomości stawu łokciowego,
  • osłabienie ręki, nadgarstka i palców,
  • mrowienie i drętwienie ręki.

Ćwiczenia na łokieć tenisisty

Przy niewielkich zmianach, gdy ból ręki w łokciu pojawia się od czasu do czasu, może pomóc miorelaksacja – głęboki masaż rozluźniający mięśnie, który jest wykonywany przez terapeutę. Niektóre proste ćwiczenia na łokieć tenisisty można również wykonywać w domu, a także w przerwach od pracy. Może to być np. regularne ściskanie miękkiej piłki, delikatne zginanie i prostowanie nadgarstka, a także masaże łokcia z jednoczesnym stosowaniem zaleconych przez lekarza maści przeciwzapalnych i przeciwbólowych. Przykładem ćwiczeń na łokieć tenisisty może być np.:

  • wyciąganie ręki z dłonią zgiętą w nadgarstku pod kątem prostym, prostopadle do podłogi (drugą dłonią przytrzymujemy zgiętą dłoń, która napiera do przodu),
  • podnoszenie ciężarka poprzez zginanie ręki w nadgarstku (rękę należy oprzeć na podporze)

Ćwiczenia na łokieć tenisisty najlepiej wykonywać w seriach (w czasie przerwy w pracy co godzinę), również w ramach profilaktyki, aby rozluźnić napięcie mięśniowe.

Łokieć tenisisty – leczenie

Istnieje wiele metod leczenia łokcia tenisisty: rehabilitacja, leczenie farmakologiczne oraz operacyjne, przy czym metoda zależy m.in. od stopnia zaawansowania choroby. Gdy fragmenty przyczepu zostaną zerwane, leczenie jest już bardziej inwazyjne – w uszkodzone ścięgno wstrzykuje się osocze bogatopłytkowe, które w połączeniu z krwią pacjenta prowadzi do regeneracji ubytku.

W przypadku wysokiego zaawansowania schorzenia niezbędne jest leczenie operacyjne polegające na całkowitym odcięciu przyczepu i wycięciu zniszczonej tkanki wraz z okostną. Ręka po takim zabiegu jest unieruchamiana na 3 tygodnie, a po około 3 miesiącach można powrócić do pracy.

Łokieć tenisisty – o czym należy pamiętać?

Podczas codziennych czynności pamiętajmy o częstej zmianie pozycji, odpoczynku i o tym, by nie przeciążać jednej ręki. Szczególnie podczas pracy przy komputerze warto zwrócić uwagę na kilka szczegółów. Przedramiona powinny być ułożone na blacie biurka, a łokieć poza jego powierzchnią, tak aby nie uciskać nerwu łokciowego. Warto także zadbać o to, by klawiatura była jak najbardziej płaska – dzięki temu dłonie nie są odchylone do góry, a w konsekwencji są bardziej rozluźnione i mniej przeciążone.