Umów wizytę telefonicznie

Crossfit – więcej niż zwykły trening

Autor: Redakcja enel-sport
Data publikacji: 23.02.2015

Co to jest crossfit?

Crossfit to forma treningu, która opiera się na podstawowych ćwiczeniach, takich jak przysiady, pompki, biegi czy podciąganie. Crossfit rezygnuje z profesjonalnych i popularnych sprzętów do ćwiczeń na rzecz podstawowych narzędzi, takich jak piłka lekarska, skakanka, drewniana skrzynka czy sztanga. Kluczowa jest tu konsultacja z trenerem – zarówno przed podjęciem ćwiczeń, jak i w ich trakcie. Trener powinien wiedzieć o przebytych urazach czy problemach zdrowotnych. Dzięki temu odpowiednio dopasuje nam zakres aktywności oraz ich intensywność podczas treningu crossfit. Dobry trening crossfit zależy przynajmniej od trzech czynników. Od obecności profesjonalnego trenera, który nadzoruje ćwiczących i jest w stanie od razu wyeliminować błędy, od nauki wykonywania ćwiczeń (trening opiera się na wysokiej intensywności, więc każdy błąd może stać się przyczyną urazu) i po trzecie – od zdrowego rozsądku, bez którego niemożliwa jest realna ocena swoich możliwości, co w konsekwencji może grozić powstaniem poważnej kontuzji.

Crossfit jest sportem prawie dla każdego, pod warunkiem, że dostosowujemy trening do swoich możliwości. Z czasem można podnosić poprzeczkę, ale ważne, by pamiętać o umiarze i zdrowym rozsądku, szczególnie gdy ma się za sobą przebyte kontuzje – mówi dr n. med. Cezary Michalak, chirurg ortopeda ze Szpitala Centrum enel-med.

Większość kontuzji, które powstają podczas treningów crossfit, jest wynikiem braku rozwagi, nieumiejętności prawidłowego wykonywania ćwiczeń albo braku profesjonalizmu trenera, który powinien czuwać nad każdym z uczestników z osobna. Bardzo łatwo może dojść do ogólnego przetrenowania, czego efektem może być kontuzja.

Ponieważ trening jest nastawiony na rozwój wszystkich partii mięśni, a dodatkowo obejmuje rozmaite ćwiczenia wielostawowe, zakwasy powstają na obszarze całego ciała. Dotyczy to zwłaszcza osób, które nie uprawiają regularnie żadnej aktywności fizycznej. Dla nich pierwsze spotkanie z crossfitem może okazać się naprawdę bolesne. Gorzej jednak, gdy dojdzie do przeciążenia stawu kolanowego, który jest szczególnie narażony podczas wykonywania większości ćwiczeń.

Trening crossfit – ćwiczenia, które warto wykonywać

W przypadku każdego treningu niezwykle ważną rolę odgrywa rozgrzewka. Wystarczy zwykła gimnastyka – codzienne wymachy i skłony, krążenia ramion i bioder. Jest to szczególnie istotne bezpośrednio przed rozpoczęciem aktywności. Prawidłowa rozgrzewka zmniejsza ryzyko mikrourazów. Powstają one na skutek nadmiernej eksploatacji, czyli powtarzających się przeciążeń, a ich kumulacja prowadzi do stanu zapalnego. Równie ważne jest rozciąganie po zakończeniu ćwiczeń wielostawowych – im trwa dłużej, tym lepiej. Regularny stretching to także bardzo ważna profilaktyka urazów. Trening Crossfit jest bardzo intensywny, a tym samym obciążający, szczególnie dla początkujących. Poza tym wiąże się on nie tylko z wykonywaniem ćwiczeń, ale całkowitą zmianą stylu życiu, w tym diety. Zwolennicy tego typu aktywności fizycznej podkreślają, że crossfit to nie tylko ćwiczenia, ale sposób na życie. Osoby, które przestrzegają zasad ustalanych przez trenerów, osiągają naprawdę doskonałe wyniki. Są jednak sytuacje, które już na starcie eliminują niektórych z tej aktywności.
– Podstawowym przeciwwskazaniem dla treningu crossfit jest wczesny stan pooperacyjny oraz wszelkiego rodzaju kontuzje. Jeżeli w trakcie wykonywania ćwiczeń odczuwa się nasilający ból, również wskazana jest natychmiastowa wizyta u specjalisty ortopedy – ostrzega dr Cezary Michalak.

Crossfit – przeciwwskazania

Choroby, które uniemożliwiają trenowanie crossfitu, to między innymi niewydolność układu krążenia oraz nieustabilizowane nadciśnienie. Szczególnie ostrożnie należy podchodzić do treningu, gdy odczuwa się gorączkę bądź też ogólne osłabienie organizmu. Zbyt intensywny wysiłek może stać się przyczyną poważnych konsekwencji zdrowotnych.