Jak uniknąć przeciążenia stawów kolanowych podczas biegania?

Zapobieganie przeciążeniom układu ruchu to temat nurtujący wielu amatorów biegania. Osoby rozpoczynające przygodę z bieganiem często zastanawiają się, czy nie spowoduje ono przeciążeń w obrębie stawów kończyn dolnych lub kręgosłupa. Odpowiedzią na ich wątpliwości jest kompleksowy trening uzupełniający, który ogranicza ryzyko wystąpienia zespołów przeciążeniowych. Obejmuje on trzy komplementarne obszary:

  • Rozwijanie optymalnej techniki biegu

Dla rozwijania optymalnej techniki biegu niezbędna jest ocena mobilności stawów zaangażowanych w proces biegania: skokowych, biodrowych oraz obręczy barkowej. Zakres ich ruchomości ocenia się za pomocą testów funkcjonalnych lub badań fizjoterapeutycznych, przeprowadzanych przez fizjoterapeutę bądź trenera przygotowania motorycznego. W przypadku zdiagnozowania jakichkolwiek ograniczeń ruchomości stawów, przyszły biegacz otrzymuje zestaw ćwiczeń korekcyjnych do samodzielnej realizacji.

Drugim ważnym dla techniki biegu aspektem jest optymalny poziom koordynacji ruchowej. Sprawdza się go również w testach funkcjonalnych lub poprzez ćwiczenia wprowadzające do kształtowania techniki biegu. Ewentualne deficyty w koordynacji ruchowej można zniwelować za pomocą ćwiczeń: pomocne będą tu proste ćwiczenia techniki biegowej, wykonywane przez biegacza podczas treningu.

 

  • Trening siłowy – wzmacnianie układu ruchu

Jak pokazują badania, wszechstronny trening siłowy to niezwykle istotny element profilaktyki przeciążeń. Wykonywany systematycznie, wzmacnia grupy mięśniowe całego ciała odciążając bierne struktury, takie jak więzadła, ścięgna, chrząstki stawowe. Trening siłowy pomaga również w poprawianiu wyników sportowych: ułatwia bieganie z większą intensywnością.

 

  • Regeneracja i odnowa biologiczna

Choć ostatni w kolejności, to obszar nie mniej ważny od pozostałych. Po każdym treningu biegacz powinien zadbać o wyciszenie swojego organizmu, obniżenie napięcia mięśniowego oraz przywrócenie mięśniom elastyczności. Do tego celu wykorzystuje się różnorakie techniki rozciągania, rolowanie, kąpiele naprzemienne (zimna/ciepła woda) oraz masaże.

Opracowanie racjonalnego i skutecznego treningu uzupełniającego to klucz do bezpiecznego biegania. Trening ten powinien uwzględniać realne możliwości kondycyjne i motoryczne biegacza.

Powierz jego przygotowanie specjalistom: nasi fizjoterapeuci i trenerzy przygotowania motorycznego czekają na Ciebie w placówkach enel-sport

Więcej w temacie:
Tagi:

Zadzwoń

Infolinia jest czynna w godzinach:
poniedziałek – piątek 7:00 – 21:00
sobota – niedziela 8:00 – 16:00

22 161-16-16 kontakt@enelsport.pl

ZOSTAW KONTAKT. ODDZWONIMY.

Wypełnij poniższy formularz. Oddzwonimy, opowiemy o szczegółach oferty i umówimy Cię na wizytę.

  1. rozwiń »
Dryń dryń

Skontaktuj się z nami

Dryń dryń Instagram Youtube