Wady postawy – konsekwencje złych nawyków

Wady postawy mają swój początek najczęściej w dzieciństwie, kiedy kręgosłup znajduje się w fazie wzrostu. Popełnione wówczas błędy rzutują na naszą sprawność i funkcjonowanie w dorosłym życiu. Co niszczy nasz kręgosłup, jakie są skutki jego skrzywienia, jak im zapobiegać i jak sobie radzić ze schorzeniami kręgosłupa – opowiada lek. med. Rafał Mikusek ze Szpitala Centrum Enel-Med.

Układ kostny i mięśniowy człowieka nie jest przystosowany do siedzącego trybu życia. Potrzebuje ruchu, by odpowiednio się rozwijać. Niestety, już małe dzieci mają złe nawyki, a późniejsze wady postawy powstają wskutek siedzenia godzinami przed telewizorem czy komputerem. Związany z nimi ból oraz upośledzenie sprawności ograniczają codzienne wykonywanie obowiązków.

Sprawdź, jak nowe technologie wpływają na Twoje dziecko.

Wady postawy – skąd się biorą?

Kręgosłup dziecka każdego dnia jest narażony na spory wysiłek: ciężki tornister, wiele godzin spędzonych przy biurku, potem komputerze. Rezygnacja z lekcji WF-u i innych aktywności fizycznych również nie jest dla niego dobra. Nieprawidłowa postawa z czasem prowadzi do powstania groźnych schorzeń takich, jak np.:

  • skolioza (boczne skrzywienie) – to schorzenie, w którym dochodzi do odchylenia kręgosłupa od prawidłowej linii w jednym albo wielu miejscach. Skolioza jest bardzo poważną wadą postawy i w niektórych wypadkach wymaga zabiegu chirurgicznego. Nieleczona skolioza powoduje pogorszenie się sprawności i wydolności organizmu oraz zmiany w układzie oddechowym i krążeniowym, przez co stanowi realne zagrożenie dla zdrowia;
  • kifoza (plecy okrągłe) – wada kręgosłupa charakteryzująca się nadmiernym wygięciem w odcinku piersiowym oraz widocznym pochyleniem głowy. Przyczynia się do upośledzenia funkcji oddechowych i powstania przykurczy mięśni klatki piersiowej oraz osłabienia mięśni grzbietu;
  • plecy płaskie – można zaobserwować płaską klatkę piersiową oraz opadnięte barki, a nieleczone schorzenie skutkuje powstawaniem zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa;
  • lordoza (plecy wklęsłe) – zwiększone wygięcie brzucha ku przodowi. Wada powoduje m.in. dolegliwości bólowe w odcinku lędźwiowo-krzyżowym.

Jeżeli zaobserwujemy np. widoczny garb albo znaczne wypięcie brzucha u dziecka należy skonsultować się z lekarzem ortopedą. Odpowiednie badania pozwolą ocenić stopień skrzywienia kręgosłupa i zlecić konkretną terapię oraz ćwiczenia – mówi lek. med. Rafał Mikusek ze Szpitala Centrum Enel-Med. – We wczesnej fazie schorzenia zaleca się zazwyczaj tzw. korektywę, czyli zajęcia korygujące wadę postawy. W przypadku poważniejszych zmian warto podjąć rehabilitację w celu zahamowania rozwoju schorzenia – dodaje specjalista. 

Dlatego powinno się kontrolować postawę dzieci i dbać o aktywność sportową, która eliminuje wady kręgosłupa u dorosłych. Nieleczone schorzenia nabyte we wczesnej młodości będą pogłębiać się w późniejszych latach. 

Wady kręgosłupa u dorosłych – jak minimalizować negatywne skutki pracy biurowej?

Jak podkreśla specjalista, praca biurowa bardzo negatywnie wpływa na układ kostno-stawowy człowieka. Nieprawidłowa pozycja siedząca nabyta w dzieciństwie, czyli zgarbione plecy oraz niedostateczne podparcie lędźwiowej części kręgosłupa, przyczyniają się do zwiększenia obciążenia pleców, karku i mięśni ramion.

Będąc w biurze, warto pamiętać o krótkim treningu, który korzystnie wpłynie na nasz kręgosłup:

  1. Co godzinę należy rozprostować kości, by rozluźnić napięte mięśnie.
  2. Powinno się mniej więcej co 30 minut rozruszać szyję, obracając ją raz w prawo, raz w lewo.
  3. Raz dziennie połóżmy dłoń na czole, potylicy i skroniach (po kolei) i za każdym razem naciskajmy na nią głową przez 5 sek. Wykonajmy kilka krótkich sekwencji.
  4. Jeżeli mamy do tego warunki, warto raz na jakiś czas stanąć na jednej nodze, rozciągając w tym samym czasie drugą. Pomoże to przywrócić prawidłowe krążenie w kończynach dolnych. W efekcie zadbamy również o mięśnie kręgosłupa czy pośladków.
  5. Będąc w pracy, nie unikajmy schodów. Wpłynie to pozytywnie nie tylko na naszą kondycję, ale i samopoczucie oraz ogólny stan organizmu.

Nawyk siedzenia przed komputerem i telewizorem w domu oraz ograniczona aktywność fizyczna także przyczyniają się do pogłębienia schorzeń kręgosłupa u dorosłych. Chcąc im zapobiec, należy rozpocząć program dopasowanych indywidualnie ćwiczeń, które postawią kręgosłup „na nogi”.

Jak zapobiegać skrzywieniom kręgosłupa? O tym warto pamiętać!

Wady postawy możemy korygować w prawie każdym wieku. W przypadku większości schorzeń kręgosłupa ruch jest jak najbardziej wskazany, lecz ćwiczenia powinny być do nich odpowiednio dopasowane. Poniżej kilka wskazówek dotyczących ćwiczeń:

Plecy okrągłe:

  • WSKAZANIA: spięcia łopatek, pompki na kolanach, pływanie stylem grzbietowym,
  • NIE ZALECA SIĘ: skłonów w przód, stania na rękach i jazdy na rowerze z niską kierownicą.

Plecy płaskie:

  • WSKAZANIA: joga, zgięcia w przód w siadzie rozkrocznym, pływanie stylem klasycznym i delfinem,
  • NIE ZALECA SIĘ: zwisów, podciągania się na drążku, ćwiczeń elongacyjnych (wydłużenie kręgosłupa wzdłuż osi długiej).

Plecy wklęsłe:

  • WSKAZANIA: pływanie, narciarstwo oraz jazda na rowerze,
  • NIE ZALECA SIĘ: gimnastyki artystycznej, akrobatyki, mostków i kołyski, łyżwiarstwa.

Skolioza:

  • WSKAZANIA: pływanie stylem klasycznym, nurkowanie, bear crawl (tj. chodzenie na czworakach naśladujące ruch niedźwiedzia),
  • NIE ZALECA SIĘ: długich spacerów, mostków, przewrotów.

ENEL-SPORT CENTRUM ORTOPEDII I REHABILITACJI

Poznaj naszą ofertę usług medycznych, diagnostyki i rehabilitacji

Poznaj całą ofertę

Zadzwoń

Infolinia jest czynna w godzinach:
poniedziałek – piątek 7:00 – 21:00
sobota – niedziela 8:00 – 16:00

22 161-16-16 kontakt@enelsport.pl

ZOSTAW KONTAKT. ODDZWONIMY.

Wypełnij poniższy formularz. Oddzwonimy, opowiemy o szczegółach oferty i umówimy Cię na wizytę.

  1. rozwiń »
Dryń dryń

Skontaktuj się z nami

Dryń dryń Instagram Youtube